Sahkopyora teema 200dpi

Sähköpyörät rullaavat poluille ja pyöräteille

17.6.2020

Sähköpyörien suosio kasvaa kovaa vauhtia Suomessa. Vuonna 2018 niitä oli jo joka neljäs kaikista myydyistä pyöristä. Kauppias Tero Sipilä Ylivieskan Urheilu ja Lelusta kertoo, että kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti.

Suomeen sähköavusteiset pyörät tulivat kymmenisen vuotta sitten, mutta muualla Euroopassa ne ovat olleet jo pitkään suosittuja. Pyörävalikoima on vuosien mittaan laajentunut, ja samalla myös käyttäjäkunta.

– Paljon myydään 3–7-vaihteisia peruspyöriä. Myös retkipyöriä menee, ja sähköavusteisia läskipyöriä ostetaan vapaa-ajankäyttöön, Sipilä kertoo.

Miten sähköpyörä toimii?

Sähköpyöräksi kutsutaan polkupyörää, jossa sähkömoottori avustaa matkantekoa. Moottorin maksimiteho on 250 wattia, ja se toimii vain pyörää poljettaessa. Liikenteessä sähköpyörällä ajetaan samalla tavoin ja samoilla säännöillä kuin tavallisellakin polkupyörällä.

– Sähköpyörän vauhti on enimmillään 25 kilometriä tunnissa. Kovempaakin sillä pääsee, mutta vain lihasvoimalla, Sipilä kertoo.

Sähkömoottorin voimanlähde on akku, joka on kiinnitetty joko runkoon tai tavaratelineeseen. Akun kesto vaihtelee pyörän mallista ja ajotavasta riippuen 30 kilometristä jopa 200 kilometriin.   

Sähköpyörän moottori sijaitsee joko pyörän takavanteessa, etuvanteessa tai keskiöllä. Sijainti vaikuttaa pyörän tasapainoon ja ketteryyteen. Paras ajotuntuma on momentintunnistimella varustetuissa pyörissä. Niissä moottorin teho määräytyy pyöräilijän käyttämän voiman mukaan.

– Jos osaa ajaa tavallisella polkupyörällä, niin hyvällä sähköpyörällä ajaminen ei ole sen kummempaa, Sipilä vakuuttaa.

Kenelle sähköpyörä sopii?

Sähköpyöriä löytyy moneen tarkoitukseen, ja niiden käyttäjäkuntaan kuuluu niin työmatkapolkijoita kuin vapaa-ajan viilettäjiäkin. Sipilän mukaan myös ikähaarukka on laaja.

– Monet nuoremmat hankkivat sen työmatkapyöräksi. Vaikka sähköpyörällä polkaisisi 20 kilometrin matkan, ei suihkussa käyntiä tarvita.

Ikäihmisille taas sähköpyörä avaa uusia mahdollisuuksia itsenäiseen liikkumiseen ja samalla omasta kunnosta huolehtimiseen.

– Käyttäjät ovat sanoneet, että oma elinpiiri kasvaa, kun ei ole enää kyydeistä riippuvainen, Sipilä toteaa.

Mitä sähköpyörä ja sen ylläpito maksaa?

Sähköavusteisten pyörien hintahaarukka on laaja: vajaasta tuhannesta eurosta useisiin tuhansiin euroihin. Sipilän mukaan suurin osa myydyistä pyöristä asettuu 2000–2500 euron hintaluokkaan.

– Mitään erityisempiä ylläpitokuluja sähköpyörästä ei tule. Vuosittain pyörä kannattaa huoltaa ihan niin kuin tavallinenkin pyörä. Hyvänlaatuinen akku kestää 5–10 vuotta, kun se pidetään käytössä.

Akun lataamiseen tarvitaan tietysti sähköä. Yhden latauskerran hinnaksi tulee eri laskelmien mukaan keskimäärin alle kymmenen senttiä.


Mitä kannattaa ottaa huomioon sähköpyörää ostettaessa?

Pyörän valintaan vaikuttaa moni asia, kuten käyttötarkoitus ja ajettavien matkojen pituus.

– Laatuun kannattaa satsata, sillä se lisää myös käyttömukavuutta. Laadukkaampiin pyöriin saa myös paremmin varaosia, Sipilä sanoo.

Kauppiaat osaavat neuvoa oikean mallin ja koon valinnassa. Pyörä kannattaa ehdottomasti myös koeajaa ennen ostopäätöksen tekoa.

– Sähköpyörä on sen verran arvokas investointi, että kannattaa varmistua siitä, että se on käyttäjälleen juuri sopivan tuntuinen.

Ajokokemus

Sahkopyora 1 200dpi2

Ohjaustangon näytöltä näkee esimerkiksi nopeuden, moottorin tehon ja jäljellä olevan matkamäärän eri tehoilla. Eri malleissa näytöt ovat hieman erilaisia.


Puhtia polkimiin

Ensituntuma on kuin tavallisen vaihdepyörän satulassa. Eron huomaa kuitenkin heti, kun sähköavustuksen napsauttaa päälle. On kuin joka polkaisussa olisi ylimääräistä voimaa mukana – niin kuin itse asiassa onkin.

Matkavauhtiin pääsee sähäkästi, ja vauhdin ylläpito on helppoa. Silti polkeminen tuntuu yllättävän luontevalta, ja vauhdin saa myös nopeasti hiljentymään, kun lopettaa polkemisen. Kaupungin liikenteessä tämän kanssa ei kannata innostua liikaa, mutta työmatka maantien vartta taittuisi varmasti rattoisasti.

Myös maastopyöriä on saatavilla sähköavusteisina. Leveärenkainen läskipyörä on kasvattanut suosiotaan, ja sähköavusteisena sellainen on varmasti jouheva menopeli maastossa kuin maastossa. Erona tavalliseen maastopyörään on isompi paino, mutta sähkön avulla polkiessa se tuskin haittaa. Tällaisen satulassa alkaa pian tehdä mieli asfaltilta metsäpoluille.  



Siirry "Blogi"-sivulle