Sähköauto pienentää hiilipyöränjälkeä
Akut määräävät tahdin
Vaikka ajatus laajamittaisesta sähköautoilusta saattaa tuntua vielä utopiselta, voi sen läpimurto olla yllättävän lähellä. Täyssähköautojen osuus markkinoista on vielä toistaiseksi marginaalinen, mutta markkinat kasvavat koko ajan.
Kasvun avain piilee akkuteknologiassa ja tietenkin latausverkoston laajenemisessa, kertoo automyyjä Teemu Tiinanen Pörhön Autoliikkeestä Kokkolasta. Iso muutos autokaupassa tapahtuneekin silloin, kun akunvalmistajat keksivät, miten akkuihin saadaan ladattua nykyistä nopeammin ja enemmän energiaa.
Selvää kuitenkin on, että bensa- ja dieselautoja tullaan käyttämään Suomessa vielä pitkään. Käytännössä kaikki ammattimainen liikenne pyörii nykyäänkin dieselin varassa, eikä siinä ole havaittavissa mitään muutosta, Tiinanen jatkaa.
Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n raportin mukaan sähköautojen määrän
pitäisi nousta 600 miljoonaan vuoteen 2040 mennessä, jotta globaaleissa
ilmastotavoitteissa pysyttäisiin.
Vähemmän öljyjä ja huoltoja
Vaikka sähköautojen akkujen valmistuksessa syntyvä hiilijalanjälki huolestuttaakin ekologisesti ajattelevia ihmisiä, sähköautojen öljyttömyys puhuu vahvasti niiden puolesta. -Perinteisistä huoltomuodoista jää useammastakin paikkaa öljyjen ja nesteiden vaihtoja pois. Pois jäävät vaihteistoöljyn vaihdon lisäksi myös jäähdytysnesteet ja moottoriöljyt, Teemu Tiinanen kertoo. Säästöä lienee sekin, että Tiinasen kokemuksen mukaan sähköautot kaipaavat hyvin vähän huoltoa.
Koeajossa Volkswagen e-Golf vm. 2018
- kokoluokkaansa hiljaisempi kulkuneuvo
Koeajajana vihreä sähköautoilija Satu Kangas-Viljamäki
Paina jarru pohjaan. Laita automaattilaatikon vaihdekeppi kohtaan ”P” ja käännä virta-avainta. Valot syttyvät ja auto toivottaa minut tervetulleeksi, mutta mitään ei kuulu. Onko tämä päällä? Siis käynnissä? Apua! Olen juuri aloittamassa Korpelan Voiman Volkswagen e-Golf-auton koeajoa, mikä kuulosti ensin todella jännittävältä, kunnes näin automaattivaihteet. En nimittäin ole koskaan ajanut automaattivaihteisella autolla, saati sähköautolla. Mitähän tästä tulee?
Ohjauslaitteet ovat tutuilla paikoillaan ja pääsen tielle ilman ongelmia. Vasen jalka hamuaa koko ajan kytkintä ja oikea käsi vaihdekeppiä, mutta saan e-Golfin kiihtymään normaaliin vauhtiin. Äänen puuttuminen on oikeastaan se ainoa asia, joka muistuttaa minua siitä, ettei konepellin alla möyryäkään polttomoottori, vaan auto saa vipuvoimansa sähköakuista. En suinkaan ole ainoa, jota auton äänettömyys näyttää hämäävän, sillä viereisellä pellolla päivää paistatelleet joutsenet ylittävät auton ällistyttävän läheltä, lähes vatsasulat auton kattoa viistäen.
Ison auton tuntua
Useamman koeajon ajaneena alan tarkkailla autoa; miten se kiihtyy, miltä ohjaus tuntuu, entä miltä moottorijarrutus, kunnes tulee epätodellinen olo. Onko näiden asioiden tarkkailu sähköautossa lainkaan olennaista? No - osa on, osa ei.
Auto kiihtyy nollasta sataa todella ärhäkästi. Valmistaja lupaa sen tapahtuvan optimaalisissa olosuhteissa hieman alle kymmenen sekunnin, mikä lienee aika lähellä totuutta. Kokoluokkaansa nähden auton kyyti on yllättävän tasaista, eikä vauhti suoraan sanottuna tunnu missään.
Sähkönkulutuksesta en tällä kokemuksella voi sanoa mitään, vaikka kojelaudassa erilaisia mittareita onkin. Valmistajan antamien tietojen mukaan uusin e-Golf kulkee yhdellä latauksella noin 300 kilometriä. Sen akun kapasiteetti on 35,8 kWh, mutta useamman artikkelin sähköautoista lukeneena jätän keskikulutuksen arvioinnit suosiolla muille. Siihen nimittäin vaikuttavat muun muassa lämpötila, maaston muodot, sää, ajotapa ja vauhti. Esimerkiksi talvella akkuja verottaa ajamisen lisäksi auton lämmitys, kesällä vastatuulellakin voi olla yllättävä vaikutus auton sähkönkulutukseen.
Asiantuntija-arvioiden mukaan sähköenergian kustannukset ovat noin kaksi euroa/100 kilometriä.
Äänetön matkaaja
Ohitan tienpientareella olevan pyöräilijän niin ”leveästi” kuin tie antaa myöten. Ihan vain siltä varalta, ettei hän kuule minua. Tämä lieneekin yksi sähköautoilijan tärkeimmistä opeista: Muut eivät kuule sinua, joten sinun on oltava muiden tiellä liikkujien suhteen erityisen varovainen.
Muilta ominaisuuksiltaan e-Golf tuntuu mitä mainioimmalta kulkupeliltä. Se on tilava ja minun on helppo kuvitella vaikkapa oma nelihenkinen perheeni tekemään sillä kesälomareissua. Takakontissa on riittävästi tilaa isommillekin ostoksille ja onhan e-Golf myös Tekniikan Maailman Testivoittaja (15/2017).
Lähteet:
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/e-golf.html#
www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-e-golf-35-8-kwh-koeajoraportti
Siirry "Blogi"-sivulle